Medisinsk rådgivning

Har du spørsmål om helse, sykdom eller skader?
Du kan kostnadsfritt benytte deg av vår medisinske rådgivningstjeneste, når du har behov for det.
Ring oss for samtale med erfarne sykepleiere. 

Ring 21 49 24 01
  • Åpent hele døgnet

    Ring 24 timer i døgnet, året rundt. Så ofte du vil, også fra utlandet.

  • Rask hjelp

    Autorisert helsepersonell svarer raskt på dine spørsmål og bekymringer.

  • Unngå unødige legebesøk

    Spar tid og penger på å slippe besøk hos lege og legevakt.

Medisinsk rådgivning

Medisinsk rådgivningstjeneste kan hjelpe deg hvis du har spørsmål om helse, sykdom eller skader. Telefontjenesten er døgnåpen og du får raskt snakke med autorisert helsepersonell, som kan svare på dine spørsmål og bekymringer, og veilede deg i hva du kan gjøre videre.

Rådene og anbefalingene du får, tar utgangspunkt i oppdatert medisinsk kunnskap og etablerte behandlingsprinsipper. Ved behov for ytterligere hjelp, kan vi sette deg i kontakt med digital lege, eller anbefale deg å oppsøke et fysisk legekontor eller legevakt hvis det haster.

Hvem får du hjelp av?

Alle du kommer i kontakt med hos vår medisinske rådgivningstjeneste, er autorisert helsepersonell med lang erfaring fra både offentlig og privat helsevesen.

Sykepleierne du får snakke med har blant annet spesialkompetanse på å vurdere medisinske problemstillinger og alvorlighetsgrad, slik at du skal få konkrete, medisinskfaglige råd tilpasset deg og din situasjon. De bruker flere ulike medisinske støtteverktøy for å kunne gi deg en best mulig vurdering av din helsesituasjon. Det kan for eksempel være en anbefaling om å oppsøke legevakten, eller tvert imot at du fint kan vente med ditt eller ditt barns besøk hos legen til neste dag.

Hva kan du få hjelp med?

Vi kan hjelpe deg med en rekke spørsmål om både fysisk og psykisk helse. Dette er noen av de vanligste temaene som våre kunder tar opp:

  • Ulike barnesykdommer
  • Bruk av spesifikke medisiner
  • Eksem, utslett og andre hudsykdommer
  • Feber
  • Fordøyelsesproblemer og forstoppelse
  • Forkjølelse og influensa
  • Halsbrann
  • Hodepine
  • Høysnue og allergier
  • Insektbitt
  • Munnsår
  • Muskel- og skjelettplager
  • Oppkast
  • Prevensjon
  • Reisesykdommer, reisevaksiner, og skader/sykdom på reise
  • Urinveisinfeksjon
  • Vondt i halsen
  • Øye- og ørebetennelse

Hvilke begrensinger har tjenesten?

  • Resept på såkalte A/B-preparater, bla. sterke smertestillende eller beroligende medisiner som Imovane, Paralgin Forte m.fl.
  • I de aller fleste tilfeller kan du ikke få resept på antibiotika.
  • Sykmelding. I enkelte tilfeller kan legen skrive ut en bekreftelse på at du har vært i kontakt med lege.

Helseopplysninger behandles konfidensielt

Helseopplysninger blir behandlet konfidensielt og Vertikal Helse får ingen helseopplysninger utlevert fra rådgivningstjenesten.