Fysikalsk behandling

Vi dekker behandling hos fysioterapeut, kiropraktor, manuell terapeut, naprapat og osteopat hvis du har henvisning fra legespesialist, eller har ett antall behandlinger inkludert i din helseforsikring. Dette finner du i din forsikringsavtale.

Fysikalske behandlingssteder har nå normal drift så lenge de har på plass nasjonale retningslinjer for smittevern.

Frem til behandling kan våre medisinske rådgivere hjelpe deg med medisinske tips og råd. De kan også sende deg noen øvelser som kan hjelpe deg frem til behandling.

Vertikal-Helse-fysikalsk-behandling Vertikal-Helse-fysikalsk-behandling

Hvilke fysikalske behandlinger dekker vi?

Vi dekker kostnader til behandling hos fysioterapeut, kiropraktor, manuellterapeut, naprapat som er medlem av Norsk Naprapatforbund og osteopat som er medlem av Norsk Osteopatforbund hvis du har henvisning fra en relevant legespesialist (eksempelvis ortopedi, fysikalsk medisin eller nevrologi). Behandlingen skal være medisinsk nødvendig for å forbedre funksjonsevne, sykdom eller skade. Hensikten med vurdering av relevant legespesialist er å sørge for medisinsk forsvarlig diagnostikk og behandling.

Hvordan går jeg frem for å få dekket behandlingen?

  • Har du vært til utredning hos en legespesialist gjennom Vertikal Helse og blir henvist til fysikalsk behandling vil din medisinske rådgiver få beskjed om dette. Du vil da bli kontaktet for oppstart av behandling.
  • Hvis du har blitt henvist til fysikalsk behandling av en legespesialist uten å ha vært i kontakt med Vertikal Helse, kan du melde inn saken til oss i etterkant. Ditt behandlingsbehov vil da bli vurdert opp mot gjeldende vilkår for helseforsikringen.

Timer til fysikalsk behandling uten henvisning

Har du en helseforsikring som inkluderer et gitt antall fysikalske behandlinger pr. år, kan du enkelt registrere en sak hos oss nederst på denne siden. Du trenger ikke å ha vært til legespesialist i forkant. Antall fysikalske behandlinger inkludert finner du i din forsikringsbevis på Mine sider. Det avtalte antallet timer fysikalsk behandling gjelder innenfor en 12 måneders periode fra første behandlingsdato.

Utvidet dekning for fysikalsk behandling

Har du eller din arbeidsgiver tegnet en avtale som inkluderer et antall behandlinger pr. år uten krav om henvisning, kan du enkelt registrere sak her. Du trenger ikke å ha vært til legespesialist i forkant.

Kan jeg bestille time hvor som helst?

Når saken er registrert hos vår fysikalske avdeling, vil en av våre dyktige fysioterapeuter ta kontakt med deg. Etter samtalen vil rådgiveren komme med en anbefaling om hvilken behandler som egner seg best basert på din problemstilling og hvor du bor.

Er det noen begrensninger?

  • En avtale er begrenset av antallet behandlinger som dekkes. Ytterligere behandlinger vil ikke bli gitt.
  • Vertikal Helse dekker behandlinger hvor det kan dokumenteres progresjon. Vedlikeholdsbehandling er ikke en del av helseforsikringen.
  • Du kan i utgangspunktet kun registrere en sak pr. år. Har du flere behov som oppstår senere i løpet av året, og har flere behandlinger tilgjengelig, kan du ringe oss eller direkte til vår fysikalske team på tlf.: 23 01 47 30.

Er henvisning fra fastlege/allmennlege nok til å få dekket fysikalsk behandling?

Spesialist i allmennmedisin er ikke definert som legespesialist i denne sammenheng. Vertikal Helse dekker kostnader relatert til utredning og behandling i spesialisthelsetjenesten. Allmennleger/fastleger, manuell terapeuter og kiropraktorer utreder og behandler i primærhelsetjenesten. Dersom man innenfor primærhelsetjenesten blir henvist til fysikalsk behandling er dette ikke dekket av helseforsikringen.

Vertikal Helse N2 medisinsk rådgiver 01 Vertikal Helse N2 medisinsk rådgiver 01

Relatert artikkel

Informasjon til våre kunder

Hvordan påvirker Covid-19 helseforsikringen?

Vertikal-Helse-fysikalsk-behandling Vertikal-Helse-fysikalsk-behandling

Relatert artikkel

Knekk og kna – men hvem gjør hva?

Du har vondt i ryggen, og får anbefalt fysioterapi. Men så har du en venn som iherdig anbefaler deg ...

Fant du ikke svar på det du lette etter?

Send en e-post til vårt kundesenter.