Digital legetime

Har du digital legetime inkludert i helseforsikringen, får du raskt og enkelt kontakt med en lege når du trenger det, uansett hvor du er. Video gjør det mulig for legen å vurdere en rekke symptomer, slik at du får gode råd og anbefalinger tilpasset akkurat deg. Du kan ta kontakt med spørsmål både angående deg selv, og barn under 18 år. 
Hva som er inkludert i din forsikring, finner du i ditt forsikringsbevis ved å logge inn på Mine sider på If.no.

  • Legekonsultasjon på video

    På PC, nettbrett eller mobil, alt ettersom hva du har tilgjengelig.

  • Åpent fra 7 til 22

    Samtale med lege, uansett hvilken dag i uka det er.

  • Rask og god hjelp

    Du blir kontaktet av legen innen 20 minutter etter timen er bestilt.

Medisinskfaglige råd fra Hjemmelegene

Du møter Hjemmelegene når du tar kontakt med en digital lege gjennom helseforsikringen. Dette er en norsk legetjeneste, som siden oppstart har utført over 100 000 konsultasjoner hjemme, på mobilen og på arbeidsplassen.

Alle legene du møter har norsk autorisasjon, lang erfaring fra både offentlig og privat helsevesen, og jobber til daglig også på sykehus, fastlegekontorer og legevakter over hele landet.
Ved akutt fare for liv og helse, ring 113!

Slik bruker du Hjemmelegene

  • Gå til Hjemmelegene
  • Logg inn med Bank-ID og avtalenummeret til din helseforsikring
  • Beskriv kort hva du trenger hjelp med
  • Før din legetime, vil du motta en melding med link til videorommet, hvor du møter legen

Du kan legge til Hjemmelegene som app på iPhone, ved å gå til deres nettside på din mobil, trykke på dele-ikonet, og velge "Legg til på Hjem-skjermen".

Hva kan du få hjelp med?

  • Behandling og oppfølging av medisinske problemstillinger, hvor det ikke er behov for fysisk undersøkelse
  • Medisinske råd og anbefalinger
  • Fornyelse av resepter på de fleste faste medisiner
  • Henvisning til legespesialist eller videre undersøkelser basert på en medisinsk vurdering

Hvilke begrensninger har en digital legetime?

  • Resept på såkalte A/B-preparater, bla. sterke smertestillende eller beroligende medisiner som Imovane, Paralgin Forte m.fl.
  • I de aller fleste tilfeller kan du ikke få resept på antibiotika
  • Sykmelding. I enkelte tilfeller kan legen skrive ut en legeattest som bekrefter sykdom
  • Legen gjør en selvstendig medisinsk vurdering som grunnlag for en eventuell henvisning til spesialist eller videre undersøkelser

Vanlige spørsmål om digital legetime

Hva gjør jeg hvis jeg får en henvisning?
Da kan du melde en sak på helseforsikringen din her.

Hva er avtalenummer?
Avtalenummer kan også kalles forsikrings- eller polisenummer. 
Har du helseforsikring privat, finner du avtalenummeret på Mine sider på if.no.
Har du helseforsikring gjennom jobben, ta kontakt med din arbeidsgiver.
Trenger du hjelp med å finne ditt avtalenummer, ring oss på 23 01 48 00.

Hvem kontakter jeg hvis tjenesten ikke fungerer?
Hvis noe ikke fungerer, ring oss på 23 01 48 00.

Hva gjør jeg hvis det er stengt?
Har du behov for medisinske råd og veiledning utenom åpningstidene, kan du ta kontakt med vår medisinske rådgivningstjeneste på telefon 21 49 24 01. Her møter du erfarne sykepleiere som kan svare på dine spørsmål om helse og sykdom.