Digital legetime

Fra 1. februar 2023 kan du og din familie få digital legehjelp av Hjemmelegene

Legekonsultasjon på video

Åpent hver dag mellom 7 og 22

Hjelp innen 20 minutter

Kvinne med krøllete hår ser på Ipad og smiler Kvinne med krøllete hår ser på Ipad og smiler

Få hjelp der du er

Med digital legetime får du raskt og enkelt kontakt med en lege når du trenger det, uansett hvor du er. Video gjør det mulig for legen å vurdere en rekke symptomer slik at du får gode råd og anbefalinger tilpasset akkurat deg.

Digital legekonsultasjon er inkludert i din helseforsikring. Du kan ta kontakt med spørsmål både angående deg selv og barn under 18 år. Legetimen kan gjennomføres på pc, mobil eller nettbrett, alt ettersom hva du har tilgjengelig

Medisinskfaglige råd fra Hjemmelegene

Fra 1. februar 2023 er det Hjemmelegene du møter når du tar kontakt med en digital lege gjennom helseforsikringen. Dette er en norsk legetjeneste, som siden oppstart som siden start har utført over 100 000 konsultasjoner hjemme, i mobilen og på arbeidsplassen.Legene du møter er nøye utvalgt. Alle har norsk autorisasjon, lang erfaring fra både offentlig og privat helsevesen og jobber til daglig også på sykehus, fastlegekontorer og legevakter over hele landet.
Ved akutt fare for helse og liv, ring 113!

Hva kan du få hjelp med?

  • Behandling og oppfølging av medisinske problemstillinger hvor det ikke er behov for fysisk undersøkelse
  • Medisinske råd og anbefalinger
  • Fornyelse av resepter på de fleste faste medisiner
  • Henvisning til legespesialist eller videre undersøkelser basert på en medisinsk vurdering

Slik bruker du Hjemmelegene digital lege

  • Gå til Hjemmelegene
  • Logg inn med Bank-ID og avtalenummeret* til bedriftens helseforsikring
  • Beskriv kort hva du trenger hjelp med
  • Før din legetime vil du motta en melding med lenke til video-rommet der du møter legen

Legg til Hjemmelegene som en app på din iphone
Gå inn på hjemmelegene.no/forsikring


  • For Safari på iOS: Trykk på dele-ikonet og velg «Legg til på Hjem-skjermen»
Mann i sofa ser på smarttelefon Mann i sofa ser på smarttelefon

Vanlige spørsmål om digital legetime

Hva gjør jeg hvis jeg får en henvisning?

Du melder en sak på helseforsikringen din her.

Hva gjør jeg hvis jeg har spørsmål om helseforsikringen min?

Ta kontakt med oss på 23 01 48 00

Hva er avtalenummer?

*Avtalenummer kan også kalles for forsikrings- eller polisenummer

  • Har du helseforsikring privat, finner du avtalenummeret på Mine sider på if.no
  • Har du helseforsikring gjennom jobben, ta kontakt med din arbeidsgiver.
  • Trenger du hjelp med å finne ditt avtalenummer, ta kontakt med If på 23 01 48 00

Kan jeg ikke bruke KRY gjennom helseforsikringen lenger?

Fra 1. februar 2023 bytter vi leverandør fra Kry til Hjemmelegene. Hjemmelegene kan hjelpe deg med akkurat de samme medisinske tjenestene som Kry. Den eneste forskjellen i bruk er at du ikke lenger trenger å laste ned en app og logger deg inn på Hjemmelegenes nettsider.

Hvilke begrensinger har en digital legetime?

  • Resept på såkalte A/B-preparater, bla. sterke smertestillende eller beroligende medisiner som Imovane, Paralgin Forte m.fl.
  • I de aller fleste tilfeller kan du ikke få resept på antibiotika.
  • Sykmelding. I enkelte tilfeller kan legen skrive ut en legeattest som bekrefter sykdom.
  • Legen gjør en selvstendig medisinsk vurdering som grunnlag for en eventuell henvisning til spesialist eller videre undersøkelser.

Hvem kontakter jeg hvis tjenesten ikke fungerer?

Hvis noe ikke fungerer, ta kontakt med oss på 23 01 48 00

Hva gjør jeg hvis det er stengt?

Har du behov for medisinske råd og veiledning utenom åpningstidene, kan du ta kontakt med vår medisinske rådgivningstjeneste på telefon 21 49 24 01. Her møter du erfarne sykepleiere som kan svare på dine spørsmål om helse og sykdom.