Digital legetime

Fra 9. januar 2023 kan du og din familie få digital legehjelp av Hjemmelegene

Legekonsultasjon på video

Åpent hverdager mellom 9 og 15

Hjelp innen 20 minutter

Kvinne med krøllete hår ser på Ipad og smiler Kvinne med krøllete hår ser på Ipad og smiler

Prøv Hjemmelegene fra 9. januar 2023

Fra 1. februar neste år får alle våre helseforsikringskunder tilgang til en ny digital legetjeneste fra Hjemmelegene.

Allerede fra 9. januar kan du som ansatt i Kongsberg Gruppen prøve ut tjenesten når du har behov for å snakke med en lege digitalt.

I perioden 9.januar-31. januar kan du ta kontakt med Hjemmelegene på hverdager kl. 9-15. Se informasjon nedenfor om hvordan du tar i bruk Hjemmelegene.

Ved behov for digital lege utenom disse åpningstidene, benytt Kry-appen. Fra 1. februar utvider Hjemmelegene sine åpningstider til kl. 7-22 hver dag gjennom hele året. Da avvikles også bruken av Kry.

Kongsberg Gruppens avtalenummer: SP0001624685

Få hjelp der du er

Med digital legetime får du raskt og enkelt kontakt med en lege når du trenger det, uansett hvor du er. Video gjør det mulig for legen å vurdere en rekke symptomer slik at du får gode råd og anbefalinger tilpasset akkurat deg.

Digital legekonsultasjon er inkludert i din helseforsikring. Du kan ta kontakt med spørsmål både angående deg selv og barn under 18 år. Legetimen kan gjennomføres på pc, mobil eller nettbrett, alt ettersom hva du har tilgjengelig.

Medisinskfaglige råd fra Hjemmelegene

Fra 1. februar 2023 er det Hjemmelegene du møter når du tar kontakt med en digital lege gjennom helseforsikringen. Dette er en norsk legetjeneste, som siden oppstart som siden start har utført over 100 000 konsultasjoner hjemme, i mobilen og på arbeidsplassen.

Legene du møter er nøye utvalgt. Alle har norsk autorisasjon, lang erfaring fra både offentlig og privat helsevesen og jobber til daglig også på sykehus, fastlegekontorer og legevakter over hele landet. Ved akutt fare for helse og liv, ring 113!

Hva kan du få hjelp med?

Ved akutt fare for liv og helse, ring 113!

  • Behandling og oppfølging av medisinske problemstillinger der det ikke er behov for fysisk undersøkelse
  • Medisinske råd og anbefalinger
  • Fornyelse av resepter på de fleste faste medisiner
  • Henvisning til legespesialist eller videre undersøkelser basert på en medisinsk vurdering

Slik bruker du digital legetime fra Hjemmelegene

  • Gå til Hjemmelegene
  • Logg inn med Bank-ID og legg inn Kongsberg Gruppens avtalenummer: SP0001624685.
  • Beskriv kort hva du trenger hjelp med.
  • Før din legetime vil du motta en melding med lenke til video-rommet der du møter legen.

Legg til Hjemmelegene som en app på din mobil
Gå inn på hjemmelegene.no/forsikring


  • For iPhone: Trykk på dele-ikonet og velg «Legg til på Hjem-skjermen»
  • For Android: Trykk Meny og velg «Legg til startsiden
Mann i sofa ser på smarttelefon Mann i sofa ser på smarttelefon

Vanlige spørsmål om digital legetime

Hva gjør jeg hvis jeg får en henvisning?

Du melder en sak på helseforsikringen din her.

Hva gjør jeg hvis jeg har spørsmål om helseforsikringen min

Ta kontakt med oss på 23 01 48 00

Hva er avtalenummer?

Avtalenummer kan også kalles for forsikrings- eller polisenummer.

  • Har du helseforsikring privat, finner du avtalenummeret på Mine sider på if.no
  • Har du helseforsikring gjennom jobben, ta kontakt med din arbeidsgiver.
  • Trenger du hjelp med å finne ditt avtalenummer, ta kontakt med oss på 23 01 48 00.

Kan jeg bruke Kry videre?

Fra 1. februar 2023 bytter vi leverandør av digitale legetjenester fra Kry til Hjemmelegene.
Hjemmelegene kan hjelpe deg med akkurat de samme medisinske tjenestene som Kry. Den eneste forskjellen i bruk er at du ikke lenger trenger å laste ned en app og logger deg inn på Hjemmelegenes nettsider.

Hvilke begrensinger har en digital legetime?

  • Resept på såkalte A/B-preparater, bla. sterke smertestillende eller beroligende medisiner som Imovane, Paralgin Forte.
  • I de aller fleste tilfeller kan du ikke få resept på antibiotika.
  • Sykemelding. I enkelte tilfeller kan legen skrive ut en legeattest som bekrefter sykdom.
  • Legen gjør en selvstendig medisinsk vurdering som grunnlag for en eventuell henvisning til spesialist eller videre undersøkelser.

Hvem kontakter jeg hvis tjenesten ikke fungerer?

Hvis noe ikke fungerer, ta kontakt med oss på 23 01 48 00.

Hva gjør jeg hvis det er stengt?

Har du behov for medisinske råd og veiledning utenom åpningstidene, kan du ta kontakt med vår medisinske rådgivningstjeneste på telefon 21 49 24 01. Her møter du erfarne sykepleiere som kan svare på dine spørsmål om helse og sykdom.