Ring oss på 21492401 hvis du har spørsmål om helse, sykdom eller skader

Medisinsk rådgivning

Kvinne med blondt hår holder i en telefon

Medisinsk rådgivning

Medisinsk rådgivningstjeneste kan hjelpe deg hvis du har spørsmål om helse, sykdom eller skader. Telefontjenesten er døgnåpen og du får raskt snakke med autorisert helsepersonell som kan svare på dine spørsmål og bekymringer og veilede deg i hva du kan gjøre videre.

Rådene og anbefalingene du får tar utgangspunkt i oppdatert medisinsk kunnskap og etablerte behandlingsprinsipper. Ved behov for ytterligere hjelp, kan vi sette deg i kontakt med digital lege eller anbefale deg om å oppsøke et fysisk legekontor eller legevakt hvis det haster, eller råde deg til å vente med besøk hos legen neste dag.

Har du person- eller helseforsikring hos oss kan du kostnadsfritt benytte deg av vår medisinsk rådgivningstjeneste når du har behov for det.

Hvem får du hjelp av?

Alle du kommer i kontakt med hos vår medisinske rådgivningstjeneste er autorisert helsepersonell med lang erfaring fra både offentlig og privat helsevesen.


Sykepleierne som følger deg opp har blant annet spesialkompetanse på å vurdere medisinske problemstillinger og alvorlighetsgrad, slik at du skal få konkrete og korrekte råd og veiledning ut ifra hva du trenger. Det kan for eksempel være en anbefaling om å oppsøke legevakten, eller tvert imot at du kan fint vente med ditt eller ditt barns besøk hos legen til neste dag.


Telefonnummer 21492401



Hender som skriver på tastatur

Hva kan du få hjelp med?

Vi kan hjelpe deg med en rekke spørsmål om både fysisk og psykisk helse. Dette er noen av de vanligste temaene som våre kunder tar opp:

  • Ulike barnesykdommer
  • Bruk av spesifikke medisiner
  • Eksem, utsett og andre hudsykdommer
  • Feber
  • Fordøyelsesproblemer og forstoppelse
  • Forkjølelse og influensa
  • Halsbrann
  • Hodepine
  • Høysnue og allergier
  • Insektbitt
  • Munnsår
  • Muskel- og skjelettplager
  • Oppkast
  • Prevensjon
  • Reisesykdommer, reisevaksiner og skader/sykdom når man er ute og reiser
  • Urinveisinfeksjon
  • Vondt i halsen
  • Øye- og ørebetennelse

Fra Helsetelefonen til medisinsk rådgivning 1. januar 2023

Fra januar 2023 endrer vi vår medisinske rådgivningstjeneste slik at du som kunde skal få enda bedre råd og oppfølging fra oss.

Vi går nå bort fra navnet Helsetelefonen, og kaller vår nye tjeneste for medisinsk rådgivning. Har du brukt oss tidligere, kan det være at du opplever at vår fremgangsmåte er noe annerledes i dag. Vi bruker blant annet flere ulike medisinske støtteverktøy for å kunne gi deg en best mulig vurdering av din helsesituasjon.

Vi som svarer deg på telefonen er alle erfarne sykepleiere med lang erfaring fra både offentlig og privat helsevesen. Vår viktigste jobb er å kunne gi deg konkrete, medisinskfaglige råd tilpasset deg og din situasjon.

Hvilke begrensinger har tjenesten?

  • Resept på såkalte A/B-preparater, bla. sterke smertestillende eller beroligende medisiner som Imovane, Paralgin Forte m.fl.
  • I de aller fleste tilfeller kan du ikke få resept på antibiotika.
  • Sykmelding. I enkelte tilfeller kan legen skrive ut en bekreftelse på at du har vært i kontakt med lege.

Helseopplysninger behandles konfidensielt

  • Helseopplysninger blir behandlet konfidensielt og Vertikal Helse får ingen helseopplysninger utlevert fra rådgivningstjenesten.