Publisert:

Hva betyr det at jeg har en behandlingsgaranti?

Du har kjøpt helseforsikring, men hva innebærer det mer eksakt, og hvorfor er det så viktig å ha det?

Når du har kjøpt en helseforsikring er du i hovedsak garantert å kommer til vurdering hos en legespesialist og eventuelt til videre behandling/operasjon innen et garantert antall dager (se din forsikringsavtale).

Hvorfor er dette så viktig?

  • I dag venter nordmenn ca 70 dager for å komme til legespesialist
  • I 2019 er antall ventende på helsehjelp 193 246.
  • Fra 1998 til 2019 har Vertikal Helse bistått ca 300 000 nordmenn. Det ble registrert ca 54 000 nye saker og gjennomført ca 90 000 behandlinger gjennom oss i 2018.
  • Antall saker vi bistår med øker for hvert år og det gjør også alvorlighetsgraden i type behandlinger.
  • Utredning av hudsykdommer har en ventetid på ca 10 uker.
  • Skulderoperasjon har ventetid på utredning på 16 uker, dagpoliklinisk behandling har ventetid på 14 uker.
  • Menisk utredning 13 uker, dagpoliklinisk behandling 14 uker.
  • Nesten 560 000 nordmenn har skaffet seg helseforsikring, og tallet bare øker.
  • Du forsikrer sikkert bilen, huset, innbo og har reiseforsikring, så hvorfor ikke din egen helse.

Du er aldri så alene som når du er syk. Å vente i uker og måneder, og tenke på sykdommen er en stor belastning. Med helseforsikring vil du få raskt svar og rask behandling. Du får en medisinsk rådgiver/sykepleier i Vertikal Helse som følger deg gjennom hele behandlingsløpet og skaper trygghet i en vanskelig situasjon.

Kilde Helsedirektoratet, Helsenorge.no, Vertikal Helse

Medisinsk kompetanse

Hos oss møter du ikke en saksbehandler når du trenger hjelp. Du får en medisinsk rådgiver med erfaring fra norsk helsevesen, som følger deg både før, under og etter behandling og som vet hvor de kan finne den beste hjelpen for deg.

1. Slik går du frem dersom du trenger å bruke helseforsikringen

HENVISNING
Om du har behov for utredning eller behandling av legespesialist, f.eks. ortoped, hudlege eller MR, trenger du en henvisning fra lege. Dette gjelder også om du har behov for time hos psykolog.

Trenger du fysikalsk behandling må vi også godkjenne behandlingen på forhånd. Det fremkommer i forsikringsbeviset om du trenger henvisning fra legespesialist eller om du har tilgang til et antall timer fysikalsk behandling uten henvisning.

2. Meld saken til oss

Før behandling starter må du registrere saken hos oss.

Meld inn saken din her.

Løsningen fungerer like fint på mobil, nettbrett og PC.

Under registreringen laster du opp vedlegg relatert til saken din. Har du ikke disse elektronisk, kan du ta bilde med mobilen og laste opp direkte.

Husk at du må ha en BankID klar for å registrere en sak og ditt avtalenummer (dette finner du i din forsikringsavtale).

3. Kontakt

En medisinsk rådgiver tar kontakt med deg når vi har mottatt saken og vil sørge for at du raskt får trygg og riktig behandling.

Lignende artikler

Se alle