Publisert:

Koronajula 2020: I år er det ekstra viktig å ta vare på hverandre

En av fem har opplevd ensomhet og utenforskap i jula, og hvert år er det nesten en halv million nordmenn som sier de gruer seg til det som skal være vinterens fineste uke.

I år kan smittevernstiltak og restriksjoner gjøre at enda flere blir sittende alene, noe som bekymrer NTNU-psykolog Patrick Vogel: - Vi må være kreative, bruke digitale verktøy, og bry oss litt ekstra, sier han.

- Det er flere grunner til at jula kan oppleves vanskelig for folk. Forventninger fra samfunnet og folk rundt deg kan oppleves tyngende, kravene du stiller til deg selv er like ille, og det er stressende å skulle rekke alle innkjøp, gaver, pynting og julebakst før jula ringes inn. I tillegg er jula noe annet enn hverdag, og vi mennesker er ikke alltid like flinke til å tilpasse oss nye situasjoner, sosiale regler og settinger, på kort tid, sier Patrick Vogel, professor emeritus i klinisk psykologi ved NTNU.

Patrick Vogel, professor emeritus i klinisk psykologi ved NTNU.

- Vi vet også at mange føler seg ensomme og utenfor i julehøytiden. Og det er når jula er «normal», i år kan det fort være et problem som gjelder flere.

Det er en bekymring han deler med flere. Både Røde Kors og Kirkens bymisjon frykter at mange skal bli mer ensomme i år, fordi den ordinære sosiale, fysiske kontakten må begrenses grunnet koronasituasjonen.

Bekymringen for at koronaen påvirker oss psykisk er i aller høyeste grad berettiget, i hvert fall om vi ser på Vertikal Helses egne tall siden koronapandemien stengte ned Norge i mars:

  • Økning på 30-40 prosent i antall henvisninger fra fastlege til psykolog i sakene Vertikal Helse mottar
  • Andelen saker som handler om ensomhet og isolasjon har økt sterkt fra sommeren
  • Overvinne-appen (selvhjelp for personer med angst og depresjon) ble lansert i september og har allerede over tusen faste brukere
Vertikal Helse 1851564736 koronajul 2 Vertikal Helse 1851564736 koronajul 2

Bruk teknologien for alt den er verdt

- Koronaen har endret faste rutiner, rammer og strukturer på rekordtid, og det kan være vanskelig å takle, sier psykolog Patrick Vogel, som forteller at han selv gjennomfører åtti prosent av sine terapitimer som videokonferanse på Zoom.

Han oppfordrer til kreativitet i jula, spesielt om du selv – eller noen du kjenner – må feire den uten familie og venner, kanskje for aller første gang.

- Sørg for at de som ikke er til stede, også blir inkludert i juleplanene. Det krever litt organisering, men om du har hatt hjemmekontor det siste halvåret så er du egentlig godt forberedt allerede. Bruk teknologien som finnes, arranger virtuelle middagsselskaper, send bilder og videosnutter til hverandre, og la gjerne bestefar «sitte rundt bordet» ved hjelp av iPaden.

- Det blir selvsagt ikke helt det samme, men er veldig mye bedre enn null sosial kontakt, mener Vogel.

Overvinne: App for selvhjelp

At teknologi kan brukes som et verktøy for å leve bedre liv, er også tanken bak Overvinne-appen, som Patrick Vogel er med på å utvikle. Appen ble lansert i september, og har allerede over tusen faste brukere. Vogel mener den godt kan brukes av deg som er redd for at jula blir ensom:

- Appen kan måle følelsene dine daglig, og gir deg et realistisk inntrykk av hvordan det står til. Den gir deg smådrypp gjennom uka, og minner deg på å gjøre endringer, tipser deg om hvordan du skal takle utfordringer, og gir deg beskjed om å gjøre øvelser som kan lette situasjonen, forklarer han.

Overvinne – en lettere måte å få psykologisk hjelp
Vertikal Helse 1544569619 Overvinne kopi

Ved hjelp av appen kan du faktisk få hjelp før du vet at du trenger det. Vogel sammenligner det med serviceprogrammet til en moderne bil:

- Når noe skurrer i motoren blinker varsellampene. Det betyr ikke at hele bilen ramler sammen, men at du bør fikse problemet før det utvikler seg til noe verre. Slik er det med oss mennesker også: Om du irriterer deg mer enn vanlig, er stresset, trøtt eller har søvnproblemer, kan det være tegn på at noe er galt. Overvinne-appen gjør deg bevisst dine emosjonelle reaksjoner, og gir beskjed om det er noen mentale varsellamper som blinker.

Patrick Vogels to do-liste for god psykisk helse

Om du tvinges til å feire jul alene eller mangler noen fra «den faste gjengen» for første gang i år, kan det hende du føler at den normale balansen i livet er forskjøvet.

- Da er det viktig at du bygger en struktur, og trener på ting som gjenoppretter den psykiske balansen, sier Patrick Vogel og tipser med følgende firepunktsliste over ting du bør gjøre daglig:

Tips!

  • Gjør én ting du er god på hver eneste dag
  • Gjør noe fint for noen andre i ditt sosiale nettverk
  • Ta plass, si fra om dine behov
  • På slutten av hver dag: Gå gjennom dagen din – og finn lyspunktene!

- I tillegg er det viktig å holde seg både fysisk og sosialt aktiv. Om jeg skulle valgt én aktivitet som skulle funke som quick fix på psykiske problemer, måtte det være å gå tur med en venn – da slår du to fluer i én smekk! avslutter psykolog Patrick Vogel.

Husk! Overvinne-appen er ment som en lavterskelform for tidlig hjelp. Det passer spesielt for lettere eller moderate psykiske problemer, og er ikke ment til å erstatte det offentlige tilbudet som gis for mer alvorlig problematikk. Ta kontakt med din fastlege om du er i tvil.

Lignende artikler

Se alle