Publisert:

På vei mot Mount Everest

Mange helseplager kan forebygges med enkle grep i hverdagen. Derfor har vi i Vertikal Helse meldt oss på Dytt-kampanjen for å motivere til økt aktivitetsnivå hos våre ansatte. Bli med dere også!

Nå er de fleste av oss framme

- Ved å melde oss på vårens Dytt-kampanje har vi gjort det enklere – og mer morsomt – for våre ansatte å komme seg i aktivitet.

Som kontorarbeidere har vi i Vertikal Helse en stillesittende arbeidsdag og bevegelse i hverdagen blir viktig.

Gjør det enklere å være aktiv

Dytt har som mål å gjøre arbeidsplasser friskere og gladere ved hjelp av enkle og engasjerende aktivitetskampanjer:

- Vi ønsker å engasjere flest mulig på en arbeidsplass. Derfor er vi opptatt av å lage mål som er morsomme og oppnåelige for alle. Vi fokuserer også på det sosiale i konseptet, da vi er overbevist om at det er lettere å nå mål om man gir hverandre en liten Dytt, sier Pål Henrik Hagen i Dytt.

Les mer om Dytt og start din egen kampanje

Vertikal Helse 1669031986 hjemmetrening Vertikal Helse 1669031986 hjemmetrening

Har «gått til toppen av Mount Everest»

Vi meldte oss på Dytt noen uker før Norge stengte ned. Allikevel, eller kanskje på grunn av det, nådde flere av deltagerne målet, toppen av Mount Everest, lenge før tiden. Det vil si at man totalt har gått en lengde som tilsvarer å gå til toppen av verdens høyeste fjell.

- Over 70 prosent av deltakerne sier at de har økt aktivitetsnivået i kampanjeperioden, sier Hagen.

Dytt har flere ulike konsepter og kampanjer til enhver tid. Én aktivitet skiller seg ut:

«Det å gå, enkelt og greit, er den soleklart mest populære aktiviteten på Dytt.»

Derfor måler vi også alt i skritt. Det er helt enkelt flere som går enn som for eksempel sykler eller trener styrke, avslutter han.

Møt oss – og få treningstips!

Bli nærmere kjent med noen av våre aktive ansatte, les hvordan de har økt eget aktivitetsnivå – og lær deres hemmelige treningstips. Vi snakket med tre ansatte:

Sissel

Jeg er markeds- og kommunikasjonssjef. Da koronakrisen traff oss fikk jeg fort «brakkesyke», samtidig hadde Vertikal Helse startet en kampanje med oppfordring om å gå opp til Mount Everest. Å vandre har alltid vært en favoritt og jeg tok utfordringen.

Vertikal Helse dyttkampanje Sissel Ø Vertikal Helse dyttkampanje Sissel Ø

Etter noen dager slo konkurranseinstinktet til, men jeg innså raskt at en ivrig 66-årings fotturer ikke hadde sjans mot ungdommens mange ekstreme aktiviteter, da jeg tross et snitt på 13000 skritt om dagen lå på 23. plass.

«Men turene ga mersmak og snart ble konkurranse glemt og utforskning av nye områder og nye stier ble målet – herlig for kropp og sjel.»

Østmarka, Vestmarka, Nordmarka, Lillomarka og Bærumsmarka ble lekeplass og jeg har gitt noen fantastiske opplevelser. Med sitteunderlag og noe godt i sekken, panoramautsikt fra knauser og topper – glemt er koronaen.

Med iphone i lomma som viser distanse, skritt og antall etasjer ble det gøy å sammenligne de ulike turene og en ekstra opptur når «etasjer gått» på en tur passerte 100. Nå konkurrerer jeg med meg selv; målet på fridager er å utforske nye stier, minimum 15 000 skritt, gå over en mil og minimum «70 etasjer». Med Tina Turner og Simply The best, kommer jeg meg opp de bratteste bakkene.

Tenk så privilegert jeg er! Mens resten av Europa knapt nok får gå ut å handle, kan jeg bevege meg fritt i naturen, få påfyll i hverdagen og nyte livet tross utfordrende tider.

Takk til kollegaer som «dyttet meg i gang».

Vertikal-Helse-råd-til-deg-som-skal-bruke-beina-i-sommer Vertikal-Helse-råd-til-deg-som-skal-bruke-beina-i-sommer

Relatert artikkel

Gode råd til alle som skal bruke beina i sommer

Vær på lag med undersåttene i ferien. Følg ekspertens råd, og unngå såre føtter og vonde knær.

Øivind

Jeg er utdannet idrettsfysiolog og jobber som medisinsk rådgiver i Vertikal Helse. Er 26 år og har mye «fritid» som benyttes til trening, friluftsliv og fotball.

Jeg har tid og liker å trene hver dag, men Dytt har nok motivert meg til å ta noen ekstra kilometer/mil på joggeturene som jeg kanskje ikke hadde gjort om det var noen form for konkurranse. Hvorfor ikke ta en joggetur før eller etter jobb?

«Sett på vekkerklokka én time før enn du vanligvis gjør, tre-fire dager i uken, løp en tur før frokost.»

Christina

Jeg er utdannet fysioterapeut og jobber som medisinsk rådgiver. Jeg har samboer og to barn på tre og fem år.

Jeg er generelt ganske aktiv, men Dytt har jo gitt en ekstra motivasjon. Særlig på grunn av den interne konkurransen på arbeidsplassen! Må innrømme at jeg har tatt et par ekstra knebøy mens jeg venter på at kaffen blir klar, eller latt bilen stå mer enn før og heller syklet eller gått til butikken.

Vertikal Helse dyttkampanje Christina S

Christinas beste tips

  1. Jeg har to små barn som har vært hjemme fra barnehagen, så vi har hatt stort behov for å aktivisere dem. Vi har vært mye i skogen, syklet mye og hoppet på trampolinen hjemme. Barna synes også det har vært gøy å være med på dette.
  2. Som tidligere behandlende fysioterapeut har jeg litt treningsutstyr hjemme, blant annet Redcord (slynge) som jeg bruker aktivt.
  3. Kom deg ut i skogen! Det er bra for kroppen å gå eller løpe i terrenget. Det styrker muskulaturen og koordinasjonen. Det er bra for å forebygge slitasjeskader og generelt bygge opp stabiliteten i muskulaturen. Datteren min på fem år synes det er veldig gøy å være med mamma på løpetur, så det hender hun sykler ved siden av mens jeg løper. Da får vi litt alenetid sammen, mens jeg også får litt treningsutbytte. Fin måte å aktivisere både mor og barn!
  4. Jeg hørte på en Podkast mens jeg løp her om dagen, da var det en personlig trener som sa noe jeg synes var veldig fint: Ikke omtal aktivitet som trening, men bruk heller ordet bevegelse. Støvsuge, rydde boden, luke i hagen, eller gå i skogen, ta en sykkeltur. Alt er bevegelse og bidrar til en mer aktiv hverdag!
Vertikal-Helse-helsepodcast Vertikal-Helse-helsepodcast

Relatert artikkel

Våre favoritter: 9 helse-podcaster du bør sjekke ut

Vinteren er kald og mørk – og perfekt for å slappe av innendørs med en god podcast på øret. Det finn...

«Husk at små ting i hverdagen kan utgjøre en stor forskjell. Reis deg opp når du prater i telefonen, gå trapper og la heisen stå, gå eller sykle til butikken så ofte du kan.»