Publisert:

Slik unngår du D-vitaminmangel

Solvitaminet er viktig for å hjelpe kroppen din med å ta opp nok kalsium fra tarmen, og forebygger blant annet beinskjørhet og beinbrudd. Kosten er en viktig kilde til D-vitamin når huden ikke får nok sollys – i Norge vil det si fra oktober til april.

Tall fra Nordens største private laboratorium, Fürst, viser at så mye som hver tredje nordmann får i seg for lite D-vitaminer, og februar er den måneden hvor vi har lavest nivå av D-vitaminer i blodet. Det er vanskelig å stille en diagnose, fordi symptomene ofte er vage eller diffuse.

Still deg selv følgende spørsmål for å sjekke om du kan være i faresonen:

  • Har du muskelplager som viser seg ved tretthet og muskelverk?
  • Er det tungt å gå i trapper eller reise seg fra stolen?
  • Har du smerter som begynner over korsryggen og sprer seg til bekken, hofter, lår, rygg og brystkasse?
  • Har du depressive tanker og følelse av maktesløshet?

Sistnevnte symptom kan lett mistolkes til å være forårsaket av psykisk sykdom, men i likhet med de andre symptomene kan de forsvinne med D-vitaminbehandling. Alle tegn og symptomer beskrevet over er generelle og lite spesifikke. Nettopp derfor er diagnosen Vitamin D mangel vanskelig å stille uten at det blir tatt en blodprøve.

Snakk med en sykepleier om D-vitaminmangel

D-vitaminmangel er alvorlig og kan føre til

  • Mangel på D-vitamin hører til engelsk syke, eller rakitt som det også kalles
  • Nyreskader
  • Vitaminet er også viktig for å forebygge benskjørhet, fordi kroppen ikke klarer å ta opp kalsium uten D-vitamin
Vertikal-Helse-søvnproblemer Vertikal-Helse-søvnproblemer

Relatert artikkel

Sover du dårlig om natten?

Da er du ikke alene. Rundt en av tre voksne sliter ukentlig med søvnen, og det går utover helsen. Fo...

Ikke-vestlige innvandrerkvinner utsatt

Alvorlig D-vitaminmangel hos barn kan føre til sykdommen rakitt, som karakteriseres ved vekstforstyrrelser i skjelettet. Dette er heldigvis ekstremt sjelden i Norge i dag. Voksne kan utvikle en tilstand som heter osteomalasi, som gir skjelettsmerter og svak muskulatur. Den alvorligste formen for D-vitaminmangel er heldigvis nesten fullstendig utryddet, og i dag er lett D-vitaminmangel som øker risikoen for beinskjørhet og beinbrudd – mest vanlig, spesielt blant eldre og sykehjemspasienter.

I tillegg er ikke-vestlige innvandrerkvinner utsatt, av flere årsaker:

  • Noen kvinner eksponeres mindre for sol mot huden på grunn av påkledningen
  • Hudpigmenteringen deres er ofte økt (mørk hud). Det krever lenger tid i solen for å danne D-vitamin
  • Kostholdet inneholder ofte lite D-vitaminer, og mange bruker ikke vitamintilskudd eller tran
sol-dvitamin sol-dvitamin

D-vitamin kan gjøre deg bedre rustet mot kreft

Høyt nivå av D-vitamin gir større sjanse for overlevelse blant pasienter med lymfekreft, tykktarmkreft og kvinner med brystkreft.

For lungekreft er resultatene fra nyere forskning oppløftende selv om det dessverre fortsatt er slik at veldig få overlever denne sykdommen. Studier viser at de med høyt D-vitaminnivå har et mye bedre og lengre liv – opp mot ett år i gjennomsnittlig overlevelse.

Så mye sol trenger du

For de fleste av oss vil moderat soling av huden sikre tilstrekkelig produksjon av D-vitamin i sommerhalvåret:

  • Sørg for å være ute i sola 2-3 ganger i uka
  • Er det midt på dagen, holder det med 5-10 minutter hver gang
  • Husk å få sol på ansikt, hender og armer
  • Hvor mange minutter du trenger avhenger av hvilken hudtype du har
Vertikal-Helse-hvor-mye-sol-er-farlig Vertikal-Helse-hvor-mye-sol-er-farlig

Er det mulig å få for mye D-vitamin?

Svaret er ja, du bør ikke ta mer D-vitamin enn legen din anbefaler. Hvis du tar for mye D-vitamin i form av kosttilskudd, kan det føre til alvorlige helseproblemer, som hjerte- og nyreproblemer.

Fra oktober til april: Dette må du spise

Dessverre er det slik at i Skandinavia er solmengden for liten til å gi tilstrekkelig D-vitaminkonsentrasjon størstedelen av året – det vil si mellom oktober og april. Da er det viktig å få i seg D-vitaminer gjennom kosten.

Så mye trenger du for å forebygge D-vitaminmangel:

  • Spedbarn fra 4 uker til 6 måneder: 5 mikrogram daglig
  • Alle mellom 6 måneder og 75 år: 10 mikrogram daglig
  • De over 75 år: 20 mikrogram daglig

Det kan være vanskelig å få i seg nok D-vitaminer selv med et normalt og godt kosthold, men det er mulig:

  • 100 gram fet fisk (sild, laks, makrell) inneholder en dagsdose D-vitamin
  • 0,5 liter lettmelk tilsatt D-vitamin (grønn kartong) inneholder en tredjedel av behovet
  • Eggeplomme og ost

Kilde: nrk.no, helsebiblioteket.no

Usikker på om du klarer å få i deg nok D-vitaminer gjennom maten? Da er rådet enkelt: Drikk tran. En spiseskje tran om dagen er nok til å dekke behovet ditt. Om du ikke kan eller vil ta tran, finnes det vitamin D-dråper og tabletter som kan kjøpes på apoteket uten resept.

Lignende artikler

Se alle