Hvordan påvirker Covid-19 helseforsikringen?
Vertikal Helse følger Folkehelseinstituttets anbefalinger til enhver tid.
Vi gjør vårt ytterste for å kunne rådgi og hjelpe våre kunder så godt vi kan i denne spesielle tiden. I noen tilfeller kan det være kapasitetsutfordringer, men vi ser nå at flere fastleger og klinikker har oppimot normal kapasitet til å ta imot pasienter, eller kan tilby spesialistkonsultasjon/legetime gjennom videokonsultasjon.
Husk at du kan ringe våre medisinske rådgivere for råd og veiledning. Vi har også flere tjenester som Helsetelefonen og Kry som kan være gode alternativer for å hindre smittespredning.
Flere av våre samarbeidende klinikker har nå god kapasitet til å ta imot pasienter, så du kan sende inn en sak til oss som vanlig. Flere av disse kan også tilby time gjennom videokonsultasjon der det kan være hensiktsmessig.
Det kan likevel fortsatt være utfordringer i forhold til noen behandlinger i det private helsevesenet når det gjelder kapasitet og bemanning, hvilket kan påvirke vår leveranse innenfor angitte garantitider. I den grad det er kapasitetsproblemer hos våre samarbeidspartnere sykehus/klinikker, vil kunder med henvisning med mistanke om alvorlig sykdom bli prioritert. Våre medisinske rådgivere/sykepleiere vil gjøre sitt ytterste for at du får den hjelpen du trenger, men håper på forståelse for at vi må gjøre prioriteringer i noen tilfeller.
Undersøkelser eller behandlinger som må utsettes på grunn av Covid-19, det vil si forhold utenfor Vertikal Helses eller behandlingsstedets kontroll, vil ikke bli dekket som garantibrudd, dette gjelder også ekstrautgifter forårsaket av koronavirusutbruddet.
Disse har åpnet igjen for normal drift så lenge de har på plass nasjonale retningslinjer for smittevern.
Frem til behandling kan våre medisinske rådgivere hjelpe deg med medisinske tips og råd. De kan også sende deg noen øvelser som kan hjelpe deg frem til behandling.
Mer informasjon finner du på helsedirektoratet.no
Med helseforsikring får du gratis tilgang til appen KRY. Her kan du som kunde bestille en time hos en allmennlege. For å kunne bestille time hos KRY, må du ha ditt avtalenummer og du må logge inn med BankId. Legetimen gjennomføres som en videokonsultasjon.
Har du helseforsikring hos oss får du også tilgang til Helsetelefonen. Erfarne sykepleiere kan svar på dine helsespørsmål døgnet rundt. Telefon 21 49 24 01.
Vertikal Helse ønsker å bidra til å redusere smitte av koronaviruset i befolkningen og vi tar derfor fortsatt våre forhåndsregler. For å unngå spredning blant våre ansatte har vi besluttet å fortsette med hjemmekontor for våre ansatte en stund til. Dette vil ikke gå utover deg som kunde med hensyn til henvendelser og oppfølging.
Vi har ordinær åpningstid fra 08.00-16.00 mandag til fredag.
Folkehelseinstituttet oppdaterer daglig sine anbefalinger og retningslinjer. Du kan finne svar på det meste av spørsmål relatert til koronavirus her.