Publisert:

Endre livsstil? Ja, det er mulig

De fleste av oss har en ganske god formening om hva som kjennetegner en sunn livsstil, og det er ikke manglende kunnskap som gjør det vanskelig å endre dårlige vaner. Vi hjelper deg med de to siste ingrediensene: Motivasjon og en god strategi.

Skrevet av Johanne Marie Jørlo, fysioterapeut og medisinsk rådgiver i Vertikal Helse.

Har du brent deg på stekeovnen noen gang? Da har du lært deg å være forsiktig med å ta ut stekeplaten. Du fikk nemlig en lynrask respons om at varmen skapte ubehag, og læringen ble umiddelbar.

Slik er det dessverre ikke med levevaner.

Konsekvensene av dårlige levevaner, i form av sykdom, kommer først til uttrykk etter lang tid. Derfor er det gjerne vanskelig å registrere at man har en uvane, å bli bevisst konsekvensene av uvanen – og å finne motivasjon til endring.

Finn motivasjon: Ta et aktivt valg

Uvaner kan være spesielt vanskelige å vende når de gir oss en umiddelbar belønning. For eksempel vil nytelsen av en sigarett – i et gitt øyeblikk – oppleves som større enn frykten for å utvikle KOLS eller hjertesykdom. Handlingen kjennes uskyldig, og det det føles trygt å tenke på at man kan slutte «når som helst».

Samtidig har de fleste av oss et ønske om god helse og har i bakhodet at «det er helseskadelig å røyke». For å bøte på det manglende samsvaret mellom kunnskap og atferd må du rett og slett ta et aktivt valg. Ikke bagatelliserer handlingen («det er ikke så farlig»), men søk endring: «Jeg vil slutte å røyke.»

Utforsk gjerne følgende spørsmål:

  • Hva opplever du som bra med din nåværende livsstil?
  • Hva opplever du som mindre bra?
  • Finnes det noen ulemper ved å endre livsstil?
  • Hvilke fordeler vil det gi deg ved en endring?

Lag en plan

Mange setter i gang – gjerne ved starten av et nytt år – med skyhøye ambisjoner: nå skal alle endringene gjøres med én gang! En slik tilnærming kan fort bli overveldende. Da er det bedre å heller ta én ting om gangen:

  1. Velg ett problem eller uvane som du vil jobbe med
  2. Tilføy nye vaner gradvis, etter hvert som du når målene dine
  3. Falt du tilbake i gammelt spor? Det skjer, det er ingen skam å starte på nytt
  4. Husk: Varige resultater får du ikke av en «quick fix», men av endringer du klarer å opprettholde. Dette gjelder både trening og kosthold
  5. Positiv vinkling: Ønsker du å bedre ditt kosthold er det bedre å tilføre en sunn råvare enn å ha fokus på å fjerne den usunne.
Vertikal-Helse-fysisk-aktivitet-ruster-deg-mot-kreft Vertikal-Helse-fysisk-aktivitet-ruster-deg-mot-kreft

Etabler en felles kultur – kanskje på jobb?

Å endre vaner kan være vanskelig alene. Det å få med seg en partner, venner og kollegaer kan gi økt motivasjon, støtte og være til inspirasjon.

Kulturen rundt oss har mye å si for handlingene våre. Ta for eksempel jobben din, en underkommunisert arena og utgangspunkt for å skape gode vaner. Hør gjerne med arbeidsgiveren din om hen kan legge til rette for noe av følgende:

  • Trening i arbeidstiden. Både i form av grupper og individuell treningstid. Kanskje stifte et bedriftsidrettslag?
  • Aktivitetskonkurranser. Skritt-tellerkonkurranser over en avgrenset tidsperiode, månedskonkurranser og Holmenkollstafetten.
  • Aktive møter. Seminarer med aktive avbrekk og teambuilding.
  • Sunn mat. Frukt og grønt som møtemat, kantineordning med sunne, plantebaserte alternativer.
  • Aktiv transport til og fra jobb. Sykkelstativ. Valg av kontor nær sykkel og gangvei.
  • Individuell tilrettelegging. Trivselssamtaler som kan identifisere og redusere psykososiale stressfaktorer.
Vertikal-Helse-legetime-på-mobil Vertikal-Helse-legetime-på-mobil

Lignende artikler

Se alle