Publisert:

Slik forebygger du hjerte- og karsykdom

En femtedel av vår voksne befolkning lever i dag med hjerte- og karsykdom, eller har høy risiko for slik sykdom. Endring av dårlige levevaner er det beste du kan gjøre for å øke sannsynligheten for et lengre liv.

Skrevet av Johanne Marie Jørlo, fysioterapeut og medisinsk rådgiver i Vertikal Helse.

Høyt blodtrykk, koronar hjertesykdom og andre livsstilssykdommer kan gjøre deg mer utsatt for hjerteinfarkt, hjerneslag og tidlig død. I tillegg er du mer utsatt for alvorlig sykdomsforløp ved lungebetennelser og virusinfeksjoner, for eksempel Korona.

Heldigvis finnes det råd. Det aller beste du kan gjøre er rett og slett å endre dårlige levevaner. Med en sunn livsstil bremser du nemlig opp akselerasjonen av sårdannelse og fettavleiringer i åreveggen, og dermed utviklingen av aterosklerose. Som igjen reduserer sannsynligheten for hjerte- eller hjernesykdom.

Johanne Marie Jørlo - Fysioterapeut/medisinsk rådgiver, Vertikal Helse

Hva kan jeg gjøre – og hvor mye?

Hvor mye som skal til av ulike tiltak er omdiskutert, men litt er alltid bedre enn ingenting. Desto flere gode levevaner du tilegner deg, jo bedre rustet mot sykdom er du. Her er noen råd du kan følge:

VertikalHelse-hjerte-kar-sykdom-tur VertikalHelse-hjerte-kar-sykdom-tur

1. Vær fysisk aktiv – hver dag

De nasjonale anbefalingene for fysisk aktivitet sier at man skal være i fysisk aktivitet minst en halvtime hver dag:

  • Dette i form av aktivitet med moderat intensitet, for eksempel gange i snakketempo
  • Er du i aktivitet av høyere intensitet er det «tilstrekkelig» med 3 x 25 minutter per uke
  • Aktivitet av høy intensitet kan defineres som at du ikke vil kunne snakke i fulle setninger, pulsen skal være høy

Tips! Vi gjør gjerne mer av det vi synes er gøy. Utforsk ulike fysisk aktiviteter for å finne en noe som passer deg. Det kan være alt fra fjellturer til dans på stuegulvet.

2. Gå for et plantebasert kosthold

Gå for et plantebasert kosthold med lav glykemisk indeks, mindre LDL-kolesterol og mettet fett:

  • DASH (Dietary Approaches to Stop Hypertension) eller middelhavskosthold
  • Grønnsaker, frukt og bær
  • Reduser inntak av rødt og prosessert kjøtt
  • Redusere inntak av sukker og salt

Tips! Bytt ut hardt smør med flytende oljer.

Vertikal Helse 753381034 plantebasert kosthold Vertikal Helse 753381034 plantebasert kosthold

3. Pass på midjeomkretsen din

Midjeomkretsen din har faktisk mer å si for helsen enn vekten din. Har du epleform (større overkropp, midje og mindre hofteparti) kan du ha større risiko for å utvikle høyt blodtrykk og hjertesykdom. Midjeomkretsen påvirkes av energiinntaket ditt målt opp mot energiforbruk:

  • Bruk en matdagbok eller en kostregistrerings app
  • Velg mindre tallerken og uprosessert mat
  • Bruk god tid på å nyte maten du spiser
  • Spis etter aktivitetsnivå
  • Se på sukker som et krydder og ikke en basisingrediens
  • Velg vann som tørstedrikk - unngå også sukkerfrie drikker

Tips! Ta hyssing-testen og sjekk om du er i faresonen. Ta en tråd og klipp den etter høyden din, brett den i to og legg den rundt midjen. Om endene ikke møtes, er det på tide å gjøre noe.

VertikalHelse-alkohol-unnga-hjerte-kar-sykdom VertikalHelse-alkohol-unnga-hjerte-kar-sykdom

4. Unngå dårlige vaner

Tenk over hva du opplever som bra med din nåværende livsstil, og hva som er dårlig. Er det noe du kan endre? Vi anbefaler alle å:

Sjekk også ut:

Har du en sykdom, er usikker eller står fast, kan endring av levevaner være et tema å tå opp med legen eller et annet helsepersonell. Husk at med helseforsikring fra Vertikal Helse har du tjenesten KRY inkludert – og får legetime på mobilen, helt uten reisetid og venterom.

Legetime på mobil
Vertikal-Helse-legetime-på-mobil Vertikal-Helse-legetime-på-mobil
Vertikal Helse 726189229 aktiv i parken Vertikal Helse 726189229 aktiv i parken

Relatert artikkel

Endre livsstil? Ja, det er mulig

De fleste av oss har en ganske god formening om hva som kjennetegner en sunn livsstil, og det er ikk...

Lignende artikler

Se alle