- Godt å bli beroliget av erfarent helsepersonell når googling fører til at man finner det verst tenkelige svaret på problemet

Døgnåpen telefontjeneste når du har spørsmål om sykdom, medisiner eller om du bør oppsøke lege.

seks ansatte i medisinsk rådgivningstjeneste
Det er blant annet denne gjengen du får snakke med når du ringer medisinsk rådgivningstjeneste. Foto: If / Marius Viken

Hjemme og på reise

Har du person-, reise- eller helseforsikring i If og Vertikal Helse, kan du kostnadsfritt ringe og snakke med Marius og hans kollegaer. De kan svare deg hvis du lurer på noe angående sykdom eller symptomer som har dukket opp, en skade du har fått, eller andre helserelaterte spørsmål du har.

Tjenesten er døgnåpen, og det er kort ventetid på å få svar.

Det medisinske teamet som svarer deg, består av mer enn 20 personer. Alle du møter er autorisert helsepersonell med lang erfaring og spesialkompetanse til å vurdere medisinske problemstillinger over telefon.

Er du på reise, kan dette være et fint sted å starte hvis du har spørsmål om ikke-akutte tilstander. Da får du gode tips og anbefalinger om hva du bør gjøre videre.

Ved behov, kan du også bli henvist til en telefonsamtale med en lege hos Hjemmelegene.

smilende mann i hvit skjorte
Marius Svendsen leder den medisinske rådgivningstjenesten Foto: If / Marius Viken

Få konkrete råd om hva du skal gjøre

Siden oppstarten i januar i år, har flere enn 4000 fått hjelp med små og store spørsmål om sykdom og skader.

Alle henvendelser som kommer inn blir grundig vurdert. Denne prosessen, også kjent som triagering, tar 3-5 minutter over telefon og gjør det mulig å gi en presis vurdering av hvor alvorlig situasjonen er og hva du bør gjøre videre.

I noen tilfeller er det snakk om akutt eller kritisk sykdom. Da kan du bli bedt om å dra til nærmeste legevakt eller ringe etter en ambulanse.

- Vanligvis er det likevel slik at vi heller kan betrygge deg om at du ikke trenger å haste til lege og fint kan vente til neste dag eller bare se det an, kommenterer han og utdyper:

- Samtidig er vi veldig opptatt av å ikke bare berolige alle som ringer inn, men også gi konkrete råd som du kan bruke videre. For eksempel hva du skal følge med på og eventuelle faretegn som tilsier at du bør kontakte hjelp igjen.

Om tjenesten

Hvordan vet du om du har dette inkludert?

Har du person- eller helseforsikring hos oss, kan du kostnadsfritt benytte deg av vår medisinske rådgivningstjeneste, når du har behov for det.

Nettside for tjenesten

God tid til rådgivning

Jannicke jobbet tre år på legevakta i Bærum før hun startet i Vertikal Helse. Her hjalp hun pasienter på telefon. I den medisinske rådgivningstjenesten gjør hun det samme, men trekker frem at den største forskjellen er at hun har god tid til kundene.

- Forsikringskundene kommer gjennom raskt på telefonen. Triageringssystemet vårt er et godt hjelpemiddel for å vurdere hastegraden, og jeg har god tid til å gi forsvarlige råd.

- Jeg har inntrykk av at de som ringer oss har lavere terskel for å ta kontakt med oss enn med fastlege, legevakt og 113. Vi kan gi råd om de bør kontakte lege snarest, eller om de kan se an litt.

Sesongbaserte spørsmål

Det er tydelig at behovet for tjenesten endrer seg i takt med årstidene. Mens det ved lansering av tjenesten i januar var mest spørsmål om mageproblemer, feber og luftveisinfeksjoner er det nå insektbitt, kuttskader fra bading, utslett og allergi vi får mest henvendelser om.

Oppfølging i etterkant

Noen ganger ringer sykepleierne tilbake for å høre hvordan det har gått med de som har ringt inn.

- I motsetning til på legevakta får vi ingen informasjon om hvordan det går med kundene etter at de har snakket med oss. Noen ganger må jeg bare ringe opp igjen etter noen dager for å høre hvordan det står til med kundene og hvordan de brukte rådene fra oss, sier Jannicke.

smilende kvinne foran planter
Jannicke Kristiansen. Foto: If

Når det lyser rødt

Det er heldigvis langt mellom de alvorlige tilfellene, men Jannicke sier at når det skjer er det godt å kunne hjelpe.

- Jeg var på jobb da en kvinne i 40-årene ringte for å få et råd om det var greit å fly mens hun var syk.
Jeg startet med å stille spørsmål fra triageringsverktøyet vårt og ganske raskt lyste det rødt, noe som betyr at hun bør få legehjelp innen kort tid. Jeg merket også på henne med én gang at her var det behov for øyeblikkelig hjelp. Kvinnen var tungpustet med høy feber og våt av svette på hele kroppen. Jeg sa at hun absolutt ikke skulle sette seg på noe fly, men ringe nødtelefonen med en gang. Denne kvinnen måtte jeg ringe opp igjen en liten uke etterpå for å høre hvordan det hadde gått med henne.
Kvinnen hadde heldigvis tatt oss på ordet og ringt 113. Hun ble hentet i ambulansehelikopter og innlagt på sykehus i flere dager med dobbeltsidig lungebetennelse og hjerteflimmer.

- I sånne tilfeller føles jobben ekstra meningsfull.


Ønsker du å lese flere slike artikler? 
Vi sender ut vårt nyhetsbrev tre til fire ganger i året, med eksempler på helseforsikringen i bruk, informasjon om våre tjenester, og gode råd om hvordan du kan forebygge sykdom og skader.

Meld deg på vårt nyhetsbrev